ویزیتوری چیست؟ و ویژگی های ویزیتور حرفه ای

ویزیتوری چیست؟ و ویژگی های ویزیتور حرفه ای

ویزیتوری شغلی است که در آن فروشنده محصول یا خدماتی، به سراغ مشتری ها می رود و آن ها را به خرید تشویق می نماید.

وظیفه ی دیگر ویزیتور دریافت سفارش می باشد، به این معنا که مشتری بالقوه برای محصول خود را می یابد، و هر چند روز یک بار به فروشگاه وی سر می زند و سفارش جدید را از مشتری دریافت می نماید.

ویزیتور حرفه‌ای

بازاریابی یا مارکتینگ ( marketing ) به معنی مطالعه روابط و ارتباطات است. در فرآیند بازاریابی، نیازهای مشتریان شناسایی شده و متناسب با آن نیازها، پاسخ‌هایی از سوی شرکت‌ها و موسسات ارائه می‌شود.

این احتمال وجود دارد که بازاریاب‌ها خدمات و محصولاتی را به کسب و کارهای دیگر عرضه کنند. در این صورت به این بازاریابی کسب و کار به کسب و کار یا B2B گفته می‌شود.

وقتی خدمات و محصولات به صورت مستقیم به مصرف‌کننده‌ها و مشتریان عرضه شود، به این نوع بازاریابی B2C گفته می‌شود.

در دوره آموزش فروش  خود را به یک فروشنده تمام عیار تبدیل کنید.

در بخش فروش، علاوه بر بازاریاب‌ها که در سطحی کلان‌تر و وسیع‌تر کار می‌کنند، ویزیتورهای حرفه‌ای و متخصص نیز حضور دارند که به فروش بیشتر محصولات و خدمات کمک می‌کنند.

ویزیتور حرفه‌ای چه وظیفه‌ای دارد؟

ویزیتور از نظر لغوی به معنی ملاقات کننده یا نماینده‌ی فروش شرکت است که جهت معرفی محصولات و خدمات به مشتریان و مصرف کنندگان ایفای نقش می‌کند.

عموما ویزیتورها برای معرفی محصولات و خدمات به شکل‌های مختلفی، به سراغ خرده‌ فروشی‌ها و مشتریان می‌روند و با توانمندی‌های خود، محصول و خدمات را توصیف و تشریح می‌کنند.

اگر ویزیتورها بتوانند محصول را به خوبی به مشتری معرفی کنند، بازار فروش محصول و خدمات شرکت‌ها و سازمان‌ها رونق پیدا می‌کند.

اما اگر ویزیتورها نتوانند محصولات و خدمات را به درستی معرفی کنند، مشتریان اطلاعات درست و دقیقی در مورد محصولات و خدمات دراختیار نخواهند داشت و نمی‌توانند برای خرید و تهیه‌ی محصولات اقدام کنند. در نتیجه نقش ویزیتور به عنوان شخصی که توضیح کامل و مکفی در مورد محصولات ارائه می‌دهد، بسیار حائز اهمیت است.

بعضی از ویزیتور های حرفه ای با توجه به تجربه و اطلاعات خوبی که دارند، صرفاً اقدام به یافتن مشتری های جدید می‌کنند و ویزیتورهای کم سابقه را مأمور دریافت سفارش می نمایند.

این شغل اگر به شیوه ای درست و با علاقه دنبال گردد، می تواند درآمد خوبی را برای شخص ویزیتور داشته باشد.

خصوصیات یک ویزیتور خوب

ویزیتور خوب و حرفه‌ای باید بتواند کار را به شکل درستی انجام دهد و محصولات و خدمات را به شکل مناسبی برای مشتریان توصیف کند.

برای تبدیل شدن به یک ویزیتور حرفه‌ای می‌توان از آموزش‌های لازم کمک گرفت. با آموزش‌های متناسب و تخصصی به راحتی می‌توان پله‌های ترقی را طی کرد.

یک ویزیتور خوب باید برون گرا باشد، به این معنا که قادر باشد به سادگی با دیگران ارتباط مؤثر برقرار نماید.

همچنین باید نکات ذیل را طی انجام شغل خود رعایت نماید:

۱- داشتن ظاهری آراسته و مرتب

یکی از مهم ترین نکات در این شغل، داشتن ظاهری کاملاً آراسته و مرتب می باشد. متأسفانه گاهی مشاهده می گردد که، برخی ویزیتورها با وضعیت پوششی کاملاً نامطلوب اقدام به ویزیتوری می نمایند.

لازم است یک ویزیتور لباس مناسب (نه الزاماً گران) بپوشد و به مرتب بودن سر و صورت خویش هم توجه خاصی داشته باشد.

یک ویزیتور حرفه ای حتماً کفش واکس زده به پا می نماید، با لباس اتو کشیده به دنبال فروش می رود و همیشه یک لباس مناسب و کاملاً مرتب به تن می نماید.

حتی کیف ویزیتور هم باید تمیز و سالم باشد و همچنین درون آن نیز مرتب باشد. گاهی دیده می شود که ویزیتور برای پیدا نمودن یک خودکار یا برگه فاکتور چند دقیقه ای کیف خود را جستجو می نماید. این وضعیت در مقابل صاحب فروشگاه اصلاً صورت خوشی ندارد و پسندیده نمی باشد.

بیشتربخوانید: نقش ظاهر در فروش

۲- اعتماد به نفس و قدرت بیان

بعضی از ویزیتور ها در همان ابتدای ورود خود با لحنی آهسته و اندکی مضطرب از صاحب فروشگاه می پرسند: آیا از این محصول سفارش می دهید؟ یا این که امروز سفارش جدید دارید؟ و صاحب فروشگاه ها نیز معمولاً پاسخ منفی می دهند.

از ارکان مورد نیاز یک ویزیتور قدرت بالای اعتماد به نفس و بیان قوی و حرفه ای می باشد. اگر فروشنده و ویزیتور به این سلاح یعنی ارتباط موثر مجهز نباشد، قادر به کسب موفقیت چندانی نخواهد بود.

یک ویزیتور باید در مرحله اول با نگاهی که به درون فروشگاه می اندازد، کم یا زیاد بودن محصولات خویش را تشخیص دهد.

ویزیتور نباید مستقیم به سراغ فروش برود، ابتدا کمی صحبت و بعد بگوید فلان محصول را در قفسه ندارید، ۳ کارتن سفارش ثبت نمایم؟

به یاد داشته باشید که استفاده از عبارت های مثبت، میزان فروش شما را تحت تأثیر مثبت خود قرار می دهد، عبارت های منفی مانند سفارشی ندارید؟ شنونده را به سمت ارائه پاسخ منفی سوق و یا او حداقل میزان را سفارش می دهد.

یک ویزیتور نباید از پاسخ های منفی مشتری ها هراسی داشته باشد، باید به فروش ادامه دهد و اعتماد به نفس خویش را حفظ نماید.

در ویزیتوری ممکن است بسیاری از مشتری ها در نخستین ملاقات ها پاسخ منفی به دریافت محصول بدهند، که ممکن است فروشنده های تازه کار و کسانی که روحیه مطلوب برای این کار را ندارند، خیلی سریع از این کار خسته گردند.

۳- فروش و ویزیت باید داخل فروشگاه انجام گردد

شاید به هر دلیلی صاحب فروشگاه داخل فروشگاه خود نباشد و بیرون ایستاده باشد، ویزیتور به هیچ عنوان نباید کار ویزیت را در بیرون فروشگاه انجام دهد. از صاحب فروشگاه تقاضا نمایید به درون فروشگاه بیاید، محصولات را رصد و بعد اقدام به سفارش گیری نمایید.

۴- هیچ گاه میان صحبت های صاحب فروشگاه با مشتری وارد نشوید.

مطمئن باشید نه شما، نه محصولاتی که می فروشید، مهم ترین اولویت کسب و کار صاحب فروشگاه نمی باشید.

به طور حتم مشتری برای صاحب فروشگاه، اولویت نخست است. هیچ گاه به هنگام حضور مشتری در فروشگاه و صحبت فروشنده با مشتری، شما وارد صحبت آن ها نگردید. این امر شما را به یک ویزیتور غیرحرفه ای و البته مزاحم تبدیل می نماید.

۵- آشنا ومسلط با چیدمان فروشگاهی

بهتر است که ویزیتور با اصول چیدمان فروشگاهی آشنا باشد. این آشنا بودن به او کمک می نماید، بهترین نقطه فروشگاه را برای چیدمان محصولات خود به صاحب فروشگاه پیشنهاد نماید، تا فروش محصولات سریع تر و بهتر گردد.

با توجه به نکات بالا اگر تصمیم دارید به شغل ویزیتوری بپردازید، لازم است که اصول آن را بدانید، به آن علاقه داشته باشید و برای موفقیت در آن صبور و باحوصله باشید.

ویزیتورها نقش بسیار مهمی در میزان فروش یک شرکت و در کل پیشرفت یک مجموعه دارند. هر چه این ویزیتورها از لحاظ علمی و مهارت های اجتماعی و نحوه ی برخورد با مشتری ها قویتر باشند، عملکرد بهتری خواهند داشت. آنان می توانند با مطالعه یا شرکت در دوره های مختلف آموزش فروش و موفقیت، بر روی بهبود مهارت های خود تمرکز نمایند.

محمد جانبلاغی در دوره تخصصی آموزش فروش و دیجیتال مارکتینگ به شما مهارت های را آموزش می‌دهد تا با اجرا کردن آن ها بلافاصله باعث افزایش فروش شود.

 

معایب شغل ویزیتوری, شغل ویزیتوری مواد غذایی, ویزیتور تلفنی چیست, سختی های شغل بازاریابی, تجربه ویزیتوری, فیلم آموزش ویزیتوری, دوره آموزش ویزیتوری, ویزیتوری دارو, ویزیتور داروخانه, ترس از ویزیتوری, رازهای موفقیت یک ویزیتور, تکنیک های ویزیتوری, اصطلاحات ویزیتوری, آموزش ویزیتوری pdf, آموزش ویزیتوری لبنیات, کتاب ویزیتورها, وظایف ویزیتور, آموزش ویزیتوری حرفه ای, درآمد ویزیتوری

4.6/5 - (8 امتیاز)

بهترین دوره آموزش فروش 

آیا دوست دارید فروش شما آنقدر بالا باشد که فقط نگران بسته بندی و ارسال محصولات خود باشید؟

شما هر محصولی و خدماتی را به راحتی آب خوردن می تونید بفروشید چون شما اینجا هستید که دوره آموزش فروش حرفه ای را تهیه کنید.