اگر با تکنیک های طلایی برای جذب مشتری آشنا نباشید، بازدید ویدیوهای اینستاگرام و سایت شما کم خواهد شد.
همچنین مقالات سایت کمتر خوانده خواهد شد و اثرگذاری محتواهای شما کمتر خواهد شد.
یکی از بهترین روشهای جذب مخاطب و خریدار در سایت، تولید محتوای ارزشمند و مفید است. محتوا هرچقدر هم که ارزشمند باشد، نیاز به تکنیک های دارد که مخاطب را جذب کند و او را ترغیب کند تا به محتوا توجه کند.
منظور از محتوا مقاله، ویدیو یا صوت است. شما در ارائه محتوا فرصت بسیار کمی برای جلب توجه مخاطب دارید. اگر از این فرصت بهخوبی استفاده نکنید، دیگر مهم نیست بقیه مطالب چگونه هستند، چون خیلیها مطلب شما را دنبال نخواهند کرد.
توجه مخاطب گرانترین چیزی است که بهراحتی در اختیار ما قرار نمیگیرد. ما برای جلبتوجه با هزاران ویدیو و پیام دیگر در حال رقابت هستیم. هر لحظه امکان دارد مخاطب تصمیم بگیرد توجهاش را به مورد دیگری اختصاص دهد.
پس هیچگاه 10 ثانیه اول را با صحبتهای کلیشهای و احوالپرسی طولانی تلف نکنید.
تکنیک های جذب مشتری در تولید ویدیوی اینستاگرام
در تولید محتوای ویدیویی باید در 10 ثانیه اول توجه مخاطب را جلب کنیم. بهترین روش جلبتوجه ایجاد کنجکاوی است.
اگر به شما بگویم: «در این ویدیو میخواهم مهمترین عامل شکست کسبوکارها را بگویم…» همین جمله یک جذاب است، چون مخاطب با خود میگوید چند ثانیه دیگر ادامه بدهم تا کنجکاویام برطرف شود.
اگر بقیه توضیحات خوب و جذاب باشد، عدهای تا پایان آموزش با شما همراه خواهند شد. بسیار اشتباه است که اول ویدیوی اینستاگرام بگوییم: «سلام. محمد جانبلاغی هستم و امروز خیلی خوشحالم که میتوانم با یک آموزش جدید در خدمت شما باشم!». با این جمله فرصت جلبتوجه از بین رفت و هیچ نکته جذابی گفته نشد که شخص را ترغیب به مشاهده ادامه ویدیو کند.
تکنیک های جذب مشتری در آموزشهای طولانیتر
آقای «مایک دیآنجلو» – منتقد معروف فیلم – تحقیق جالبی درباره فیلمهای سینمایی انجام داد. او در سال 2015 مقالهای با نام «چیزهایی که از تماشای 10 دقیقه اول 500 فیلم آموختم» منتشر کرد.
یکی از نتایج تحقیقاتش این بود که اگر یک فیلم سینمایی در 10 دقیقه اول، توجه بیننده را جلب نکند، شانسی برای موفقیت ندارد. درواقع دیگر مهم نیست که بقیه فیلم چقدر جذاب باشد. خیلیها قضاوتشان درباره فیلم در کمتر از 10 دقیقه شکل میگیرد.
او میگوید: «وقتی به دقیقه دهم فیلم رسیدم و فیلم جذاب بود، ده دقیقه دیگر تماشا کردم، اگر جذابیت ادامه داشت به دقیقه سی و سپس چهل رسیدم. اگر فیلمی را تا دقیقه چهل تماشا کردم، حتما تا آخرش پیش رفتم.»
البته او تاکید میکند فیلمهایی از این قانون مستثنا بود و با اینکه شروعی خستهکننده داشت، در ادامه مرا میخکوب کرد.
خوب است همین قانون ده دقیقه را در آموزشهای حضوری و ضبط ویدیوهای طولانی رعایت کنید. اگر در ده دقیقه اول فیلم به مقدمهچینی بپردازید، بخش زیادی از مخاطبان را از دست خواهید داد.
تکنیک های جذب مشتری در نوشتن مقالات
اولین بند مقاله را به بیان بدیهیات نپردازید. همچنین از نوشتن جملات کلیشهای و بیارزشی مثل «در این مقاله قصد داریم تکنیک های جذب مشتری را برای شما توضیح بدهیم» بپرهیزید.
اولین بند مقاله مهمترین قسمت آن است که باعث میشود بازدیدکننده تصمیم بگیرد مطلب شما ارزش خواندن دارد یا خیر.
در اولین بخش محتوا توجه مخاطب را جلب کنید و بلافاصله سر اصل مطلب بروید، قبل از اینکه مخاطب از مشاهده محتوای شما منصرف شود!
برگرفته از کتاب مدرس مرجع البته با کمی تغییر توسط محمد جانبلاغی