سئو مخفف چیست؟
درست در همین لحظه که وارد این صفحه شدید در اولین پله و مرحله یادگیری سئو ایستادهاید. جایی که لازم نیست هیچ پیشزمینه و دانش قبلی در مورد سئو داشته باشید.
بدیهیترین و اساسیترین نیاز بعد از گذراندن آموزشهای راهاندازی کسب و کار آنلاین و ایجاد وبسایت تجاری، آشنایی با اصول سئو (به انگلیسی: SEO و مختصر Search Engine Optimization) است.
آشنایی با موتورهای جستجو
موتور جستجو چیست و چرا تا این اندازه مهم است؟
“مامان… جورابای من کجاست؟” هنوز جمله شما تمام نشده که مادر با یک جفت جوراب تمیز و مرتب روبروی شما میایستد! “مامان… کیف من کجاست؟ دسته کلیدم کو؟ مدارک ماشینمو کجا گذاشتی؟” و هزاران درخواست دیگر که همگی در کسری از ثانیه پاسخ داده میشود!
مراحل کلی عملکرد موتور جستجو مثل مادر یک پسربچه بینظم و بازیگوش است که هیچوقت نمیداند وسایلش کجاست! فقط کافی است مادرش را صدا بزند تا در کمترین زمان وسایل مورد نیازش را پیدا کند.
فضای مجازی دنیای بزرگی است و بینهایت وبسایت و خدمات را در خود جای دادهاست که ما از وجود بسیاری از آنها بیخبریم. این موتورهای جستجو هستند که در تمام ساعات شبانهروز مشغول به بررسی وبسایتها و خدمات دنیای مجازی هستند.
فقط کافی است شما به عنوان کاربر این فضای مجازی درخواست خود را به موتورهای جستجویی مانند گوگل اعلام کنید و آنها تمام وبسایتها و خدمات مرتبط با درخواست شما را در کسری از ثانیه به شما نشان میدهند.
طبق آخرین آمار سال ۲۰۱۸، حدود ۸۵ درصد از کاربران برای جستجو و یافتن نیازهای خود از موتور جستجوی گوگل استفاده میکنند.
سئو یا بهینهسازی برای موتورهای جستجو چیست؟
سئو مخفف کلمات Search Engine Optimization به معنای بهینه سازی برای موتورهای جستجو است. از آنجا که گوگل بزرگترین موتور جستجو در دنیاست، سئو بر اساس معیارها و قوانین رتبهبندی گوگل انجام میشود.
هر بار که کلمهای را در گوگل جستجو میکنید با یک لیست بلند از نتایج مرتبط با جستجو مواجه میشوید که اصطلاحا آن را SERP یا Search Engine Results Pages -به معنای صفحه نتایج جستجو- مینامند.
بیشتر مخاطبان از صفحه اول نتایج فراتر نمیروند و در همان صفحه به خصوص در سه ردیف اول لیست، به پاسخ سوال خود میرسند و ادامه نتایج را بررسی نمیکنند.
بنابراین شما به عنوان صاحب یک کسبوکار آنلاین باید تمام تلاشتان را بهکار ببرید تا وبسایت شما با کلمات جستجوی مرتبط در صفحه نخست و حتی در اولین ردیف نتایج موتور جستجو گوگل ظاهر و مشتری و فروش شما زیاد شود. سئو در واقع مجموعه تلاشی است که شما برای رسیدن به ابتدای لیست گوگل انجام میدهید.
سئو داخلی چیست؟ سئو داخلی یا درون صفحه چیست؟
در سئو داخلی (به انگلیسی: On Page) در واقع تمرکز روی یک برگه یا آدرس سایت است تا بتوانیم آنرا از لحاظ فنی بررسی و بهینهسازی کنیم.
سئو خارجی چیست؟سئو خارجی یا بیرون صفحه چیست؟
سئو خارجی (به انگلیسی: Off Page) بر خلاف سئو داخلی، مجموعه اقدامات و کارهایی است که خارج از محیط وبسایت برای بهبود رتبه سایت خود انجام میدهیم، در واقع ما درسایتهای معتبر دیگر به معرفی سایت خود میپردازیم.
عمده فعالیتهای مربوط به سئو خارجی حول محور لینک سازی در گردش است.
سئو تکنیکال چیست؟
در سئو تکنیکال تمرکز شما باید روی ظاهرسایت، تنظیمات کلی، کیفیت محتوا و مسائل فنی و بروز مانند واکنشگرایی باشد.
برای رعایت سئو تکنیکال سایت شما نباید هیچ مشکل فنی داشته باشد و در تمام دستگاهها مانند موبایل و تبلت بدرستی نمایش داده شود و البته باید حواستان به مشتری مداری هم باشد و محتواهای جذاب و مخاطبپسند تولید کنید.
تفاوت سئو داخلی و تکنیکال بسیار مشخص است. هر زمان از سئو داخلی حرف میزنیم منظور ما بهینهسازی و رفع مشکلات در یک برگه سایت است در صورتی که بهینهسازی در سئو تکنیکال در مورد تمام سایت یعنی مجموع برگهها، نوشتهها، تنظیمات و خلاصه هر چیزی که مربوط به سایت است، راهکار و روش بهینهسازی ارائه میدهد.
سئو کلاه سفید چیست؟
سئو کلاه سفید: کاری بکن بهر ثواب نه سیخ بسوزه نه کباب
در سئو کلاه سفید اولویت اول جلب رضایت مشتریان و مخاطبین سایت است بطوریکه قوانین سئو هم رعایت شود.
اگر قصد یک شبه ره صدساله رفتن دارید، این روش سئو اصلا برای شما مناسب نیست اما اگر میخواهید در نتایج اول گوگل ماندگار و پرقدرت باشید راهی جز انتخاب سئو کلاه سفید ندارید.
به بیان دیگر با سئو سفید دیرتر به نتیجه میرسید اما چون تمام قوانین گوگل را بدرستی رعایت میکنید، گوگل به شما اعتماد میکند و درنتیجه به آسانی شما را از اول لیست جستجو حذف نمیکند.
سئو خاکستری چیست؟
سئو کلاه خاکستری: زیرآبی رفتن
سئو خاکستری مثل دور زدن دوربینهای طرح ترافیک از کوچه و پسکوچههایی است که هنوز در آنها دوربین نصب نشده.
برای استفاده از این روش باید شناخت کافی از مسیرها و روشهای انجام کار داشته باشید. اما مراقب باشید که همیشه خطر گیرافتادن و جریمه شدن همراه شماست!
سئو کلاه سیاه چیست؟
سئو کلاه سیاه: مژدگانی که گربه ما عابد شد!
در سئو سیاه ما تظاهر میکنیم که به تمام قوانین و خطوط قرمز موتورهای جستجو احترام میگذاریم درحالیکه به هیچیک از قوانین پایبند نیستیم و سعی در فریبدادن گوگل داریم.
سئوکاران کلاه سیاه با چند روش گوگل را فریب میدهند:
وبسایتها را به گونهای طراحی میکنند که به موتورهای جستجو یک محتوای ویژه و عالی را نمایش دهند اما کاربران اصلی وبسایت فقط تبلیغات را مشاهده کنند.
با خرید و فروش لینکها، بک لینک های وبسایت را افزایش میدهند و در رفتار گوگل و سایر موتورهای جستجو تغییراتی ایجاد میکنند.
با استفاده از ابزارهایی که متنهای بیمعنی به وبسایتها اضافه میکنند، موتورهای جستجو را فریب میدهند. با این کار موتور جستجو فکر میکند که این وبسایتها با محتوای باکیفیت بهروز میشوند، بنابراین رتبه بالاتری به آنها میدهد.
کوئریهای ساختگی به موتورهای جستجو ارسال میکنند که باعث میشود کلمات کلیدی وبسایتها در Google Suggestion و Google Related قرار بگیرد.
با این روشها خیلی زود به جایگاه اول نتایج جستجو میرسید اما بسرعت از این جایگاه سقوط میکنید و حتی ممکن است از نتایج جستجو برای همیشه حذف شوید که اصطلاحا به آن پنالتی شدن سایت میگویند.
خب! تا اینجا متوجه شدیم که سئو و بازاریابی موتورهای جستجو، سایت شما را در اول صف جستجو گوگل و بینگ قرار میدهد و انواع مختلف آن را شناختیم. اما سوال اصلی و اساسی اینجاست که چرا پیوند محکمی بین موفقیت کسبوکار آنلاین و سئو وجود دارد؟
چرا دیجیتال مارکتینگ شما برای نفس کشیدن به سئو نیاز دارد؟
بسیاری از کسبوکارها میدانند (یا فکر میکنند، میدانند!) که برای موفقیت و توسعه تجارت آنلاین به موتورهای جستجو و سئو نیاز دارند.
موتورهای جستجو بیشترین ترافیک را بسمت سایت شما هدایت میکنند!
جستجوی ارگانیک یا ترافیک مستقیم از گوگل، بازدیدکنندگان زیادی را به سایت شما میکشاند و از این طریق شما را به درآمد و سود میرساند.
گوگل بخش قابل توجهی از بازار جستجو را از رقبای دیگر مانند Bing Yahoo, Yandex, Baidu, ربوده است.
این بدین معنی است که همه موتورهای جستجو توانایی ایجاد ترافیک و برندینگ حرفهای برای شما را ندارند.
همانطور که قبلا هم گفتم گوگل سهم ۸۵ درصدی بازار جستجو را در دست دارد. اگر نگاهی به لیست مطالب جست و جو شده در گوگل بیاندازید از نتایج آن شگفت زده خواهید شد. در بین جستجوها از عبارت شام چی بپزم تا نظریه تکاملی داروین، و علوم فلسفه همه چیز به چشمتان میخورد!
با توجه به این موارد، کاملا واضح است که شما باید از قوانین گوگل پیروی کنید تا دل او را بدست آورید و گوگل هم در مقابل با سخاوتمندی باعث افزایش ترافیک سایت شما شود.
سئو اعتماد و اطمینان مشتریان را به شما پیشکش میکند
هدف هر سئوکار با تجربه، ایجاد یک تجربه کاربری واضح و موثر از وبسایت هدف است و با این رویکرد بسراغ استفاده از سئو داخلی و خارجی میرود زیرا گوگل بهترین و موثرترین بستر اعتمادسازی برای مشتریان است.
باید به این نکته توجه کنید که برای ایجاد یک اعتبار ماندگار نیاز به صبر، تلاش و تعهد دارید تا اعتماد بازدیدکنندگان سایت را بدست آورید.
قبل از هر چیزی باید کاری کنید که گوگل به شما اعتماد کند در نتیجه مخاطبان هم به شما اطمینان خواهند کرد.
تاثیر موثر روی چرخه خرید ایجاد میکند
مشتریان همیشه برای خرید تحقیق میکنند. برندهای تجاری باید در یک مکان مشخص جمع شوند تا مشتریان بتوانند آنها را در کنارهم قراردهند و مقایسه کنند. درست مانند بازارهای قدیمی ایران که هر صنفی در راسته مشخصی از بازار فعالیت میکرد.
اصول و فاکتورهای سئو شما را درکنار رقیبانتان قرار میدهد و کسبوکارهای مرتبط را با توجه به نیاز و خواسته کاربر در یک لیست قابل اطمینان ارائه میکند.
البته مزایای سئو بسیار بیشتر از این سه مورد گفته شده است اما به نظرم این سه مورد یعنی ایجاد ترافیک، اعتماد و چرخه خرید، مهمترین و اساسیترین نیاز یک تجارت آنلاین است و بدون آنها هیچ تجارتی موفق نخواهد شد.
حالا وقت آن رسیده که ببینیم که چه عواملی در رسیدن به مزایای سئو موثر است.
آشنایی با اصول سئو
دقیقا چه عواملی بر سئو سایت تاثیر دارند؟
اینکه واقعا چه معیارهایی در رتبهبندی سایتها دخیل هستند، مشخص نیست و گوگل مانند گنجی پنهان از آنها محافظت میکند.
اینکه یک وبسایت در لیست نتایج گوگل در رتبه بالاتری نمایش داده شود و یا اینکه از رتبه فعلی خود سقوط کند، به رقبای آن وبسایت بستگی دارد.
گوگل تمام تلاشش را میکند که بهترین و مرتبطترین وبسایتها را به کاربران خود عرضه کند. برای این منظور تعداد زیادی پارامتر ارزیابی را مورد بررسی قرار میدهد.
هرچه وبسایت امتیاز بهتری در رابطه با این پارامترها بدست آورد، رقبای خود را کنار زده و در واقع باعث سقوط آنها میشود و خودش را به بالای لیست نزدیکتر میکند.
کسب درآمد از سایت با استراتژی درست
۷۰ درصد کاربرا فقط روی لینک اول گوگل کلیک می کنن. پس با استراتژی درست می تونی این ۷۰ درصد رو به سایت خودت بکشونی. تو دوره آموزش سئو و آموزش کسب و کار اینترنتی بهت یاد میدیم چطوری این کارو انجام دهید.
نام و پسوند دامنه چه تاثیری بر بهینهسازی جستجوی گوگل دارد؟
آیا نام دامنه تاثیری بر سئو سایت دارد یا خیر؟ باید بگویم بله، اما تاثیر آن مانند قبل پررنگ نیست.
در گذشته استفاده از کلیدواژه در نام دامنه باعث میشد تا شما بدون زحمت در صفحه اول گوگل ظاهر شوید. به عنوان مثال اگر سایت شما در حوزه فروش لوازم خانگی فعالیت میکرد، با استفاده از نام دامنه foroshlavazemkhanegi.com میتوانستید براحتی و در کمترین زمان به صفحه اول گوگل برسید.
تاثیر نام دامنه بر سئو
اما مدتی بعد، گوگل اعلام کرد که بر طبق الگوریتمهای جدید، دامنههایی که در نام آنها از کلیدواژه استفاده شدهاست، اما محتوا و کیفیت مناسبی ندارند، دچار تنزل رتبه خواهندشد و این اتفاق هم افتاد.
اصول سئو و رتبهبندی سایت شامل فاکتورهای زیادی میشود و میتوان گفت نام دامنه در انتهای لیست این فاکتورها جای دارد. در واقع تاثیر نام دامنه بر برندینگ و میزان فروش بسیار بیشتر از تاثیر آن بر سئو است.
بنابراین سعی کنید در درجه اول نام دامنه، مطابق با استانداردهای برندینگ و بازاریابی باشد.
آیا قالب وردپرس سایت شما بر سئو تاثیرگذار است؟ چگونه؟
بدون شک قالب سایت روی بهینهسازی برای موتورهای جستجو موثر است. یکی از دلایلی که ما به سئو داخلی و تکنیکال اهمیت میدهیم و مشکلات فنی را برطرف کنیم همین است.
علاوه بر مواردی که در مقاله انتخاب قالب سایت گفتیم، برای اینکه قالبی هماهنگ با اصول سئو داشته باشید باید موارد زیرا را هم در نظر بگیرید:
استفاده ازHTML5 , Doctype به جای تکنولوژیهای قدیمی
طراحی ریسپانسیو
رعایت اصول طراحی
رعایت حجم فایلها
اولین چیزی که نظر موتورهای جستجو را جلب میکند، کدهای قالب و سایت است. اگر این کدها با تکنولوژی قدیمی نوشته شده باشد یا ریسپانسیو (به انگلیسی: Responsive) نباشد و بدیهیترین اصول طراحی را رعایت نکرده باشد، گوگل دلیلی برای اهمیت دادن به سایت شما ندارد.
رعایت نکردن این موارد مثل این است که با لباسهای نامرتب و کثیف وارد مهمترین جلسه کاری عمرتان شوید.
محتوا چه تاثیری روی امتیازگیری از موتورهای جستجو دارد؟
صنعت بازاریابی محتوا روزبهروز در حال توسعه و پیشرفت است. سلیقه مخاطب تغییر کرده است و دیگر هر حرفی را بسادگی نمیپذیرد.
کاربر دنبال مفاهیم عمیق، درست و در عینحال با بیانی ساده و دور از پیچیدگی است.
سئو و بازاریابی محتوا همیشه باید مانند دو یار جدانشدنی باهم زندگی کنند.
انواع بازاریابی محتوا شامل موارد زیر است:
فرومهای پرسشوپاسخ
ارائه ویدئو
پادکست
وبلاگ
سایتهای نظرسنجی
شبکههای اجتماعی
وضعیت هاست چگونه در بهینهسازی موتورهای جستجو شما را یاری میکند؟
زمانیکه در مورد سئو صحبت میکنیم، جزئیات بسیار اهمیت پیدا میکند. یکی از این موارد انتخاب هاست مناسب است که همیشه کارآفرینان اینترنتی در مرحله آخر به یاد میافتند. به هرحال هاست تاثیر زیادی بر رتبه سایت شما دارد و هرگز نمیتوانید آن را نادیده بگیرید. زیرا:
سرعت سایت یکی از فاکتورهای مهم سئو است و هاست تاثیر مستقیمی بر سرعت سایت دارد.
امنیت و حفظ اطلاعات برای موتورهای جستجو بسیار مهم است.
گواهی SSL باعث بهبود رتبه شما در بهینهسازی موتورهای جستجو میشود.
مدت زمان درسترس بودن سایت اهمیت ویژهای در بهبود سئو دارد.
کلیدواژه یا کلمهکلیدی را دست کم نگیرید.
کلیدواژه چه اهمیت و جایگاهی در بازاریابی اینترنتی دارد که هر وقت سراغ سئو رفتید با عبارت کلمهکلیدی مواجه شدید؟
در واقع باید بگویم که انتخاب یک کلمهکلیدی و تکرار آن در متن تا سال ۲۰۱۲ بسیار حائز اهمیت بود اما ازسال ۲۰۱۷ الگوریتمهای گوگل تغییر کردهاند و بسیار هوشمندانه شدهاند؛ در حال حاضر موتورهای جستجو خودشان کلماتکلیدی شما را شناسایی میکنند و صفحات را بطور خودکار موضوعبندی و مرتب میکنند نه بر اساس تکرار بی حد یک کلمه و یا نوشتن کلیدواژه در تگهای متا، بلکه بر اساس معیارهای دقیقتر.
گوگل رسما اعلام کرده است که از کلمهکلیدی متا برای تشخیص موضوع محتوا استفاده نمیکند. بنابراین اگر هنوز کسی با روش استفاده از کلماتکلیدی متا برای شما دم از سئو حرفهای میزند، براحتی او را کنار زده و رد شوید!
اهمیت نداشتن کلماتکلیدی در بخش متا سایت بدین معنا نیست که کلماتکلیدی بی اهمیت هستند! کلماتکلیدی همچنان با قدرت تمام در سئو تاثیرگذارند.
ما از کلیدواژهها در شبکههای اجتماعی، لینک سازیهای داخلی و خارجی و … استفاده می کنیم و اگر کلیدواژهای وجود نداشته باشد، در اقع بخش مهمی از ستونهای سئو فرو میریزد.
اهمیت تجربه کاربری در سئو سایت
موفقیت و یا عدم موفقیت شما به تجربه کاربری گره خورده است.
رعایت اصول تجربه کاربری همانند باد به کشتی تجارت شما کمک میکند تا در دریای سئو به جلو رانده شوید.
کاربری که تجربه مفید و لذتبخشی را در سایت شما کسب کرده باشد، بارها و بارها به وبسایت شما سر میزند و این همان چیزی است که موتورهای جستجو را عاشق وبسایت شما میکند.
تجربه کاربری فاکتور مهمی است که شما را در میدان رقابت سئو بسیار کمک میکند و از دیگر رقیبانتان جدا میکند.
تجربه کاربر قبل از ورود به سایت شما شکل میگیرد. درست از لحظهای که کاربر شروع به جستجو در گوگل میکند.
در لیست زیر بخشی از مواردی که میتواند به بهبود تجربه کاربری کمک کند را برای شما بیان کردهام:
تیترها (به انگلیسی: Heading) هم بر روی بازدیدکنندگان و هم بر موتورهای جستجو تاثیر میگذارند. با استفاده درست از تیترهای H1 تا H6 درک درستی از محتویات متن به مخاطب و موتورهای جستجو میدهد و کاربر با یک نگاه سطحی موضوع مقاله و اینکه هر مطلب در کدام بخش گنجانده شده، آشنا میشود.
سرعت سایت فاکتور مهمی است. اگر سرعت سایت شما خیلی پایین باشد، حوصله کاربر سر میرود؛ از سایت شما خارج میشود و هرگز برنمیگردد!
منوهای در دسترس، ساده، کاربردی و درست دستهبندی شده، کاربر را از سردرگمی در سایت شما نجات میدهد و به او این فرصت را میدهد تا با آرامش خیال در سایت شما به گشتوگذار بپردازد.
لینکهای داخلی زنجیرهای محکم شما به قله موفقیت هستند
لینکهای داخلی کاربر را به بخش دیگری از سایت شما هدایت میکند. استفاده از کلمههای مهم و اساسی برای لینکهای داخلی در افزایش تاثیر آنها بسیار مهم است.
این لینکها به گوگل کمک میکند که ساختار سایت و ارتباط بین مطالب را شناسایی کند. با این روش اطلاعات صفحات و سایت در گوگل دسته بندی میشوند و در زمان جستجو کاربر هدف، به او نشان داده میشوند.
محاله جنگ سئو رو بدون لینک سازی ببری
لینک سازی برای رقابت تو سئو لازم و ضروریه. ما تو دوره لینک سازی بهت یاد میدیم که چطور با تکنیک های کلاه سفید بک لینک بگیری تا گرفتار جریمه گوگل نشی.
نتیجهگیری
سئو روح تازهای در کالبد وبسایت شماست و بدون استفاده از این تکنیک هرگز نمیتوانید خود را در عرصه کارآفرینی آنلاین به مراتب بهتر و بالاتر برسانید.
از شنیدن نام سئو نترسید بلکه بدانید قدم گذاشتن در این راه اصلا سخت نیست، خصوصا زمانیکه یک مشاور امین و متخصص در کنار شما باشد.
تنها چیزی که نیاز دارید کمی صبر و پشتکار است. از همین حالا شروع کنید!
ثبت نام در دوره آموزش سئو
وقتتان را با آموزشهای پراکنده آموزش سئو تلف نکنید!
سئو را یک بار برای همیشه اصولی و حرفهای یاد بگیرید!
این دوره نقطه پایان جستجوی شماست !
مهم نیست رویای شما چقدر بزرگ است !
هر رویای بزرگی که داشته باشید با استفاده از آموزش های این دوره آنها را محقق می کنید.
می خواهم هر کسی این دوره را تهیه می کند به چنان قدرتی دست پیدا کند که بفهمد ریشه تمام مشکلات و کاستی های زندگیش کجاست و چطور آن را برای همیشه حل کند.
دوستان زیادی از مطالعه مطالب زیر استقبال کرده اند